No šodienas, 5. aprīļa, Veselības ministrija (VM) uzsāk informatīvo kampaņu "Augļi, ūdens, dārzeņi – Tavas veselības SUPERVAROŅI", kuras galvenā mērķauditorija ir skolas vecuma bērni un viņu vecāki. Kampaņas ietvaros sadarbībā ar sertificētām uztura speciālistēm ir izstrādāti informatīvi materiāli (bukleti, raksti un video), kas skaidro veselīga uztura pamatprincipus, īpaši uzsverot nepieciešamību ikdienas uzturā iekļaut 5 porcijas dārzeņu, augļu un ogu, kā arī dzert tīru ūdeni. Visos informatīvajos materiālos tiek piedāvāti praktiski piemēri, kā veidot sabalansētu uzturu, aizstāt neveselīgas saldās un sāļās ātrās uzkodas ar veselīgām un viegli pagatavojamām uzkodām, kā arī atgādināts neizlaist brokastis, tādējādi veicinot veselīga uztura paradumu veidošanos ikdienā.
Kampaņas aktualitāti pamato statistikas dati, kas liecina, ka bērnu uztura paradumi Latvijā ir vērtējami kā nesabalansēti, piemēram, samazinās skolēnu skaits, kuri regulāri darba dienās ēd brokastis – ja 2002. gadā brokastis regulāri ēda 74,5% skolas vecuma bērnu, tad 2018. gadā vairs tikai 57,4%, tāpat mazāk kā trešdaļa bērnu ikdienā ēd augļus un dārzeņus (tikai 26,8% pusaudžu vismaz reizi dienā ēd augļus un 27,2% dārzeņus). Vienlaikus būtiskai daļai bērnu ikdienas uzturu veido neveselīgas saldās un sāļās uzkodas, kā arī saldinātie dzērieni – 23% pusaudžu norāda, ka vismaz reizi dienā ir ēduši saldumus, bet 6,2% vismaz reizi dienā ir dzēruši saldinātos bezalkoholiskos dzērienus.
Latvijā bērnu vidū ir izplatīta arī liekā svara un aptaukošanās problēma, piemēram, 30% zēnu un 23% meiteņu 11 gadu vecumā ir vērojams liekais svars, 7 gadīgo bērnu grupā šī problēma skar vairāk nekā 20% bērnu, bet 9 gadīgo grupā – vairāk nekā 25%.
Šī kampaņa ir atgādinājums ikvienam par to, ko es varu darīt savas, bērnu un ģimenes veselības labā, jo pilnvērtīgs, sabalansēts uzturs tā nav abstrakta prasība, bet gan veselības veicināšanas jautājums. Tā ir atbilde uz jautājumu, ko mēs paši varam ikdienā izdarīt, lai justos labāk, un atbilde ir – maksimāli centies ievērot veselīga uztura principus! Īpaši jau tāpēc, ka pētījumos ir pierādīts – bērni ēšanas paradumus pārņem no vecākiem, tāpēc izglītošanai par veselīga uztura pamatprincipiem, piemēram, augļu un dārzeņu iekļaušanu uzturā, pareizajām uzturvielu proporcijām un ūdens patēriņu, ir jābūt gan ar bērnu, gan viņu vecāku iesaisti,” kampaņas mērķus uzsver VM parlamentāra sekretāre Ilze Ortveina.
Bērniem ir svarīgi, lai vecāki spētu izstāstīt un ieinteresētu ēst vairāk augļus, ogas un dārzeņus, iedrošinātu pagaršot jaunus produktus. Šai kampaņai ir spilgti vizuālie tēli, kas uzrunās ne tikai skolas vecuma bērnus, bet arī pieaugušos – tie ir augļi, ogas, dārzeņi un ūdens – mūsu veselības supervaroņi. Viņi palīdz skaidrot, kāpēc nepieciešams pilnvērtīgs uzturs, piemēram, olbaltumvielas – spēkam, ogļhidrāti – enerģijai, augļi, ogas, dārzeņi – labam noskaņojumam”, stāsta kampaņas eksperte, sertificēta uztura speciāliste Lizete Puga.
Kampaņas informatīvo materiālu saturs ir balstīts veselīga uztura vadlīnijās, uzsverot, ka ir jāēd sabalansēti, ievērojot t.s. šķīvja principu - pareizās proporcijās iekļaujot gan olbaltumvielas (1/4 daļa), ogļhidrātus (1/4 daļa) un dārzeņus, augļus, ogas (puse šķīvja), kā arī nedaudz veselīgo taukvielu. Īpaša uzmanība tiek pievērsta “5 porciju principam”, kas nozīmē, ka dienā ieteicams apēst kopumā 500 gramus dārzeņu, augļu un ogu,” uzsver kampaņas eksperte, sertificēta uztura speciāliste Tatjana Tepo.
Visi kampaņas materiāli ir pieejami vietnē www.esparveselibu.lv.
Sabiedrības informēšanas kampaņa par veselīgu uzturu tiek īstenota Veselības ministrijas Eiropas Sociālā fonda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.2.4. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot pieejamību veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, jo īpaši nabadzības un sociālās atstumtības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem” 9.2.4.1. pasākuma “Kompleksi veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi” projektā “Kompleksi veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi” (identifikācijas numurs 9.2.4.1/16/I/001).