Pacienta pieredze

Sākot darbu pie jauna veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanas plāna onkoloģijas jomā 2025.-2027.gadam, Veselības ministrijā aizvadīta pirmā domnīca. Tās centrā bija pacienta pieredze jeb pacientu ziņotās pieredzes mērījumi (turpmāk - PREM), kas ir starptautisks rīks, lai iegūtu datus un vērtējumus par ārstēšanas procesu no pacientu skata punkta.

Mūsdienīgas un kvalitatīvas veselības aprūpes nodrošināšanai ir būtisks pacientu vērtējums par saņemto veselības aprūpi. Pacientu vērtējums ļauj attīstīt uz pierādījumiem balstītas veselības politikas veidošanu, kvalitāti un drošību visos aprūpes līmeņos. Apmēram 40% slimnīcu Latvijā ir ieviesta anketēšana jeb PREM, aptverot dažādus pakalpojumu aspektus – attieksmi, vidi, komunikāciju, pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību utml. Iegūtos datus izmanto veselības aprūpes pakalpojumu norises novērtēšanai gan noteiktā ārstniecības iestādē, gan salīdzināšanai ar citām, gan visas veselības aprūpes sistēmas novērtēšanai. Tas dod iespēju arī starptautiskiem salīdzinājumiem, jo šādu rīku izmanto arī pasaulē. Iegūtie dati ir objektīvi, izmērāmi un salīdzināmi.

Šobrīd pacientu pieredzes mērījumu sistēma Latvijā ir sākuma stadijā un būtu pilnveidojama. Diskusijas dalībnieki vienojās par turpmākajiem darba virzieniem – PREM pilnveidošanu, kas attiecas uz saturu, pacientu iesaisti, datu apkopošanu un datu izmantošanu, kā arī PROM sistēmas ieviešanu Latvijā, kas savukārt attiecas uz klīniskajiem rezultātiem ārstniecības iestādēs, bet kas Latvijā vēl nav izmantota.

Domnīcā tika uzsvērts, ka šāds mērījums ļauj uzzināt personāla attieksmi, ārstniecības iestādes vidi, pacienta cieņas un viņa vajadzību respektēšanu. Turklāt pacientu apmierinātības uzlabošanu ir iespējams paveikt bez lieliem papildu finansiāliem līdzekļiem, pamainot darba organizāciju, iekšējo kārtību vai attieksmi. Tāpēc ir būtiski gan ieviest PREM ārstniecības iestādēs, gan panākt pacientu atsaucību piedalīties aptaujā, kas ir anonīma. Rezultātus par visām ārstniecības iestādēm apkopo Slimību profilakses un kontroles centrs.

Aizvadītajā domnīcā piedalījās Veselības ministrijas pārstāvji, nozares eksperti un pacientu organizāciju pārstāvji. Domnīcas notiks arī turpmāk - par skrīningu/agrīno profilaksi, ārstniecības kvalitāti, bērnu onkoloģiju, datiem un vēža reģistru.

Jau esam vēstījuši, ka Veselības ministrija un veselības ministrs Hosams Abu Meri, uzsākot darbu pie jauna veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanas plāna onkoloģijas jomā 2025.-2027.gadam, noteicis onkoloģisko aprūpi kā nacionālo prioritāti. Plānots īstenot trīs līmeņu aktivitātes -  politiskajā, ierēdnieciskajā un sabiedriskajā līmenī, kuru rezultātus ietvers onkoloģiskās aprūpes plānā 2025.-2027.gadam. Jauno plānu paredzēts izstrādāt šā gada laikā.