Mācīšanās traucējumi

Veselības ministrijas īstenoto kampaņu “Viss ir Norm.a” turpina stāsts par mācīšanās traucējumiem bērniem.

Viens no kampaņas “Viss ir Norm.a” mērķiem ir palīdzēt atpazīt dažādas psihiskās saslimšanas vai grūtības un izglītot sabiedrību, veidojot izpratni un toleranci. Mācīšanās traucējumi ir pazeminātas spējas lasīt, rakstīt vai izdarīt matemātiskus aprēķinus. Šādu traucējumu cēlonis ir cilvēka smadzeņu darbības īpatnības, kas nosaka atšķirīgu uztveri un informācijas apstrādi. Nav pareizi domāt, ka cilvēkiem, kuriem ir mācīšanās traucējumi, ir zems intelekta līmenis. Cilvēki ar mācīšanās traucējumiem var būt ļoti apdāvināti dažādās jomās, tomēr valoda, tai skaitā prasme lasīt, ir pamatā daudzu priekšmetu apgūšanai skolā. Un tā var radīt problēmas ne vien valodas apguves priekšmetos, bet arī citos, tādēļ bērniem ar mācīšanās traucējumiem vajadzīga individuāla pieeja un papildu atbalsts.

Ir lietas, kuru apgūšana prasa nesamērīgi vairāk darba

“Jaunākajam dēlam agrā bērnībā atklāja epilepsiju. Un viena no blaknēm, kas nāk līdzi šai diagnozei, ir valodas apguves un mācīšanās grūtības. Principā desmit gadus esam centušies ar to sadzīvot un virzīties uz priekšu par spīti visādiem šķēršļiem,” pieredzē dalās kāda zēna tēvs Uģis.

Kā stāsta Uģis, ir zināmas lietas, kuru apgūšana dēlam prasa nesamērīgi vairāk darba un laika nekā viņa vienaudžiem: “Rezultāts beigās varbūt būs tāds pats, vienkārši būs vajadzīgi citi ceļi, kā pie rezultāta nonākt.” Dēlam ir grūtības pareizi izveidot teikumu, saskaņot lietvārdu dzimtes, darbības vārdu laikus un saprast rakstīto tekstu.  Tāpat bērnam ir ļoti grūti fokusēties uz kaut ko vienu pietiekami ilgu laiku. Līdz ar to tradicionālās mācīšanās metodes bērniem ar mācīšanās traucējumiem neder. “Parasti mans bērns, kad nogarlaikojās, vai nu sāka zīmēt sev interesējošas lietas darba burtnīcās, vai vienkārši izgāja no klases, vai aizmiga solā brīdī, kad visi “drošinātāji pārdega”. Lai sasniegtu rezultātu, nepieciešama ļoti liela vecāku iesaiste bērna mācībās, pat zināma dzīves un darba režīma pārkārtošana.

Uģa stāsts par mācīšanās traucējumiem (īsā versija):

Uģa stāsts par mācīšanās traucējumiem (garā versija): https://youtu.be/UOj4iQCy3J0

Ar Uģa stāstu rakstītā formātā* var iepazīties Veselības ministrijas portālā ESparveselibu.lv (https://esparveselibu.lv/viss-ir-norma-macisanas-traucejumi-berniem). *Pārpublicēšanas gadījumā lūgums pievienot atsauci un saiti uz oriģinālo rakstu portālā ESparveselibu.lv.

 

Kampaņas “Viss ir Norm.a” ievada video: https://youtu.be/bdapj3W0TrY

 

Līdz šim publicētie “Viss ir Norm.a” stāsti:

https://esparveselibu.lv/viss-ir-norma-anoreksija

https://esparveselibu.lv/viss-ir-norma-alkohola-atkariba

https://esparveselibu.lv/viss-ir-noma-narkotiku-atkariba

https://esparveselibu.lv/viss-ir-norma-nesuicidals-paskaitejums

https://esparveselibu.lv/viss-ir-norma-depresija

https://esparveselibu.lv/viss-ir-norma-robezstavokla-personibas-traucejumi

https://esparveselibu.lv/viss-ir-norma-bipolari-afektivie-traucejumi

https://esparveselibu.lv/viss-ir-norma-sizoafektivie-traucejumi

https://esparveselibu.lv/viss-ir-norma-demence

https://esparveselibu.lv/viss-ir-norma-macisanas-traucejumi-berniem

 

“Viss ir Norm.a” pieredzes stāstiem gada garumā var sekot www.neesiviens.lv un Veselības ministrijas kontos sociālajos medijos:

https://www.facebook.com/VeselibasMinistrija

https://www.instagram.com/veselibas_ministrija

https://twitter.com/veselibasmin

 

 

Papildu informācija:

Ilva Priedniece

Komunikācijas speciāliste

Veselības ministrijas Sabiedrības veselības veicināšanas projektu nodaļa

Tālrunis: 67876015

E-pasts: ilva.priedniece@vm.gov.lv