Nozares ziņas
Studenti

Valdība šodien, 24. septembrī pieņēma jaunus noteikumus par ārstniecības personu un studējošo kompetenci ārstniecībā, kā arī teorētisko un praktisko zināšanu apjomu*, kas izstrādāti kopā ar ārstu profesionālajām organizācijām un augstskolām.

Noteikumi izstrādāti, īstenojot Veselības ministrijas mērķus cilvēkresursu jomā, kā arī ņemot vērā Valsts kontroles revīzijas ziņojumu “Cilvēkresursi veselības aprūpē”, kurā tika doti uzdevumi apsvērt iespēju veikt visaptverošu veselības aprūpes nozares reglamentēto profesiju un specialitāšu izvērtējumu, lai veselības aprūpes nozares reglamentēto profesiju un specialitāšu saraksts būtu atbilstošs valsts ekonomiskās un sociālās attīstības vajadzībām, kā arī izvērtēt iespēju visām ārstniecības personām ar vienādu kvalifikāciju noteikt vienādas prasības kvalifikācijas uzturēšanai.

Jaunie noteikumi:

  • nodrošina ārstniecības personu profesiju sasaisti ar profesijas standartu un tajā ietvertajām profesionālas kvalifikācijas prasībām, kā arī ārstniecības personu profesijām un specialitātēm noteikts profesionālās kvalifikācijas līmenis atbilstoši Latvijas izglītības klasifikācijai;
  • nosaka vienādas prasības kvalifikācijas uzturēšanai ārstniecības personām ar vienādu kvalifikāciju;
  • precizē psihiatra, bērnu psihiatra, atkarību psihiatra (iepriekš narkologs) un tiesu psihiatrijas eksperta specialitātes, ieviešot atbilstošāko veidu tiesu psihiatrijas eksperta un atkarību psihiatra specializācijas iegūšanai;
  • nosaka ārsta profesijas un zobārsta profesijas apakšspecialitāšu, papildspecialitāšu apguvi profesionālajā tālākizglītībā;
  • paredz apmācības mērķētās ultrasonogrāfijas veikšanā diferenciāldiagnostikas nolūkos specialitātes kompetences ietvaros;
  • skaidro jēdzienu "uzraudzība", "vadība" un "simulētā vide", precizē prasības ārstam, kas veic rezidentu apmācību ārstniecības iestādē un noteikta rezidentu loma un kompetence veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā.

Pēc veselības aprūpes nozares reglamentēto profesiju un specialitāšu saraksta pārskatīšanas un izvērtējuma:

  • samazināts rezidentūras studiju ilgums arodveselības un arodslimību ārsta rezidentūrā,
  • nodrošināta iespēja neirofiziologa specialitāti apgūt kā pamatspecialitāti,
  • nodrošināta iespēja jauniem speciālistiem neonatoloģijā rezidentūras laikā padziļināti apgūt speciālista kompetencei nepieciešamās mūsdienīgas medicīnas prakses un tehnoloģijas,
  • nodrošināta iespēja vienlaikus iegūt gan pediatra, gan neonatologa kvalifikāciju,
  • nodrošināta iespēja vienlaikus iegūt gan pediatra, gan bērnu hematoonkologa kvalifikāciju,
  • turpmāk zobārsts varēs apgūt arī ārsta eksperta specialitāti,
  • paplašināts ārstu loks, kas varēs apgūt androloga papildspecialitāti,
  • vienkāršota iespēja apgūt osteorefleksoterapeitam nepieciešamās zināšanas, prasmes un kompetences,
  • vienkāršota ambulatorā dienesta ārsta palīga pamatspecialitātes apguve ārsta palīgiem ar iepriekš iegūtu neatliekamās medicīnas ārsta palīga (feldšera) kvalifikāciju.

Šodien pieņemtie noteikumi aizstās MK noteikumus Nr. 268 "Noteikumi par ārstniecības personu un studējošo, kuri apgūst pirmā vai otrā līmeņa profesionālās augstākās medicīniskās izglītības programmas, kompetenci ārstniecībā un šo personu teorētisko un praktisko zināšanu apjomu".

*Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par ārstniecības personu un studējošo, kuri apgūst medicīniskās izglītības programmas, kompetenci ārstniecībā un šo personu teorētisko un praktisko zināšanu apjomu"